1. Civilní sňatek na úřadě
Civilní nebo občanský sňatek se říká svatbě, která se odehrává na úřadě. V takovém případě vás oddává matrikář a starosta nebo člen zastupitelstva. Bývají kratší, ale vyžadují spoustu papírování.
Co je potřeba zařídit?
- Vyberte si město, kde byste se chtěli brát.
Nejjednodušší variantou je svatba v místě bydliště jednoho z vás. Jestli ale pošilháváte po cizím úřadě, můžete si klidně na matrice nechat vydat povolení k sňatku na jakémkoliv jiném úřadě. Jedinou podmínkou je to, že na daném místě musí mít matriku, bez té se neobejdete. A protože jde o speciální úkon, budete si za něj muset tisícovku připlatit.
- Zarezervujte si datum.
Až se rozhodnete pro místo, zavolejte na matriku a zjistěte, jestli a kdy mají k dispozici volné termíny. Oddací dny se většinou vyvěšují buď hned v lednu na celý rok dopředu, nebo alespoň několik měsíců předem. Každopádně platí, že kdo dřív přijde, ten dřív mele, takže to moc neodkládejte, obzvlášť pokud se chcete brát v nějakém oblíbeném termínu. Všechny další plány se stejně budou odvíjet od konkrétního data, bez něj nenaplánujete nic. Hned se proto zeptejte, jak je to s rezervací – někde to stačí rovnou domluvit po telefonu, jinde po vás budou chtít třeba i vyplnit formulář. Pokud byste chtěli nějaké speciální termín mimo ty vypsané, jde to zařídit, ale zase vás to bude stát 1000 Kč.
- Nachystejte si potřebné dokumenty.
Protože se nacházíme na úřadě, musíte počítat s tradičním množstvím papírování. Něco bude potřeba doložit už při rezervaci termínu, něco stačí donést s sebou v den svatby. V každém případě budete potřebovat:
- rodný list
- občanský průkaz
- vyplněný dotazník
- pokud jste vy nebo váš partner rozvedení či ovdovělí, doneste si potvrzení o tomto
- pokud máte společné děti, doneste i jejich rodné listy
- pokud se chcete brát v jiném termínu nebo na jiném místě než je standardní, budete muset vyplnit další žádosti ohledně tohoto
- pokud je jeden z vás nezletilý, pak rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství
- pokud je jeden z vás nesvéprávný, pak rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství
- pokud si berete cizince, je to obecně o něco složitější, připlatíte si 2000 Kč a ten z vás, který nemá trvalý pobyt na území ČR bude muset doložit podstatně víc papírů
2. Civilní sňatek na vámi vybraném místě

Pokud se nechcete brát na úřadě, ale kdekoliv jinde, bude to zase trochu vyřizování navíc, jde ale o naprosto běžnou záležitost. Nejoblíbenější jsou svatby na zámku nebo někde venku na louce.
Co je potřeba zařídit?
- Vyberte si místo, kde byste se chtěli brát
Celé to začíná tím, že se musíte rozhodnout, které místo pro vás bude to pravé. Až budete mít jasno, zavolejte nebo zajděte na matriku a zjistěte, jestli je vaše vysněná lokalita v možnostech daného úřadu.
- Domluvte se s oddávajícím
Pokud jste si vybrali nějaké hodně atypické místo, jako třeba létající balón, přichází za těžká část: najít oddávajícího, který bude ochotný se do toho pustit s vámi. Tady je to vše zkrátka o dohodě. Můžete mít štěstí a hned trefit někoho, kdo s vámi klidně poletí do oblak a ani si neřekne o příplatek. Stejně tak ale hrozí, že bude chvíli trvat, než někoho přesvědčíte. Poplatky a podmínky jsou v tomto případě individuální a často dost odlišné než u klasické svatby na úřadě.
- Zarezervujte si místo
Stejně jako u svatby na úřadě se s rezervací termínu rozhodně nevyplatí otálet. Jakmile budete mít jasno, kde se chcete brát a že to z hlediska matriky není problém, zarezervujte si svůj termín.